Ascultă Radio Antena Satelor Live

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet

În ultimii ani, plantațiile de alun au devenit tot mai atractive pentru fermierii români, aducând câștiguri semnificative celor care au răbdare să aștepte ca pomii să ajungă la maturitate.

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet
Foto: Wolfgang Eckert / Pixabay

Articol de Ramona Alexandrescu, 06 Noiembrie 2024, 09:31

Printre aceștia se numără și Bogdan Lerescu, proprietarul unei plantații de aluni din Șinteu, județul Bihor, care a povestit în cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Alexandra Vuță despre provocările și satisfacțiile acestei afaceri.

Lerescu și-a început afacerea în urmă cu trei ani, cu ajutorul fondurilor europene accesate prin Sub-măsura 4.1A pentru pomicultură, înființând o plantație de 3.500 de aluni și un hectar de zmeură, toate crescute în sistem ecologic.

Chiar dacă județul Bihor este cunoscut pentru condițiile de munte, canicula și seceta din această vară nu au ocolit plantația.

„Din fericire, livada noastră a fost gândită pentru viitor, avem un sistem de irigație performant prin picurare, care asigură apa și hrana necesară celor 3.500 de aluni din plantația noastră”, a declarat fermierul.

Producția de alune începe abia acum să se dezvolte, însă Lerescu subliniază că afacerea cu aluni este una rentabilă, dar necesită răbdare.

„Pentru cine știe să aibă răbdare, afacerea poate deveni profitabilă. Este nevoie de susținere financiară consistentă în primii ani, dar pe termen lung investiția merită,” spune fermierul, menționând că succesul afacerii sale se datorează și valorii adăugate aduse produselor, de la procesarea alunelor până la rețete inedite de alune învelite în ciocolată sau condimente speciale.

Fermierul bihorean a înființat o mică unitate de procesare, prin același proiect european, unde alunele sunt sparte, coapte și sortate.

Cu ajutorul soției sale, care creează diverse rețete, alunele sunt învelite în ciocolată de diferite tipuri, sare și condimente, pentru a satisface gusturile variate ale clienților.

Deocamdată, produsele nu se găsesc în supermarketuri, însă sunt disponibile pe un magazin online dedicat și în piețele volante din Oradea.

„Din fericire, județul Bihor susține mult producătorii locali. Piețele volante din centrul orașului ne oferă oportunitatea de a interacționa direct cu consumatorii, dar și cu turiștii,” a mai adăugat acesta.

Întrebat despre rentabilitatea plantației, Lerescu a explicat că producția nu a ajuns încă la maturitate, dar estimează că plantația va deveni rentabilă în aproximativ șase ani de la înființare, când pomii vor atinge productivitatea maximă.

Pentru a optimiza activitatea, fermierul a creat o cooperativă cu alți producători locali, unind resursele și volumele de alune pentru a adăuga valoare suplimentară produselor.

„Am învățat din piețele mai dezvoltate, precum Olanda, că asocierea este singura variantă pentru a transforma fermierul mic într-un business profitabil,” spune Lerescu, subliniind că asocierea ajută fermierii să fie mai eficienți economic și să facă față provocărilor pieței.

Investitorul subliniază, de asemenea, importanța pregătirii înainte de a intra în acest domeniu. El a absolvit Facultatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj pentru a-și completa cunoștințele teoretice în agricultură.

„Este foarte important ca fiecare investitor să își cunoască bine afacerea, să aibă așteptări realiste și să facă un plan de afaceri solid. Agricultura ecologică vine cu plusuri, dar și cu minusuri, în special datorită dependenței de natură și de condițiile meteorologice,” a spus Lerescu.

Între timp, plantația sa continuă să producă alune căutate de clienți din toată țara. În perioadele reci, alunele învelite în ciocolată cu scorțișoară sunt printre preferate, iar în timpul verii, clienții optează pentru alune învelite în miere sau condimente.

Lerescu speră ca, odată cu maturizarea plantației și extinderea cooperativei, afacerea să devină o sursă stabilă de venit pentru toți fermierii implicați.

În încheiere, fermierul invită clienții să descopere produsele sale în piața locală din Oradea sau pe magazinul online.

„Așadar, dacă ajungeți prin Oradea sau doriți să degustați alunele noastre din confortul casei, vă așteptăm cu drag”, a încheiat Lerescu, cu speranța de a contribui la dezvoltarea agriculturii ecologice din România.

Adrian Chesnoiu, avertizează: Pilonul II nu poate fi sacrificat. Satul românesc ar fi primul afectat
Interviuri si reportaje 09 Decembrie 2025, 15:16

Adrian Chesnoiu, avertizează: Pilonul II nu poate fi sacrificat. Satul românesc ar fi primul afectat

În studioul emisiunii Viața la Țară, realizată de Tatiana Mircea, invitatul emisiunii a fost Adrian Chesnoiu, directorul...

Adrian Chesnoiu, avertizează: Pilonul II nu poate fi sacrificat. Satul românesc ar fi primul afectat
Provocări majore pentru fermierii români, într-un an dominat de secetă și prețuri fluctuante
Interviuri si reportaje 09 Decembrie 2025, 14:01

Provocări majore pentru fermierii români, într-un an dominat de secetă și prețuri fluctuante

Agricultura României traversează un moment de cotitură, în care schimbările climatice, costurile crescute și presiunea...

Provocări majore pentru fermierii români, într-un an dominat de secetă și prețuri fluctuante
Semnal de alarmă privind degradarea fertilității solurilor din România
Interviuri si reportaje 08 Decembrie 2025, 16:15

Semnal de alarmă privind degradarea fertilității solurilor din România

Securitatea alimentară a viitorului este pusă sub semnul întrebării de degradarea accelerată a terenurilor arabile, o...

Semnal de alarmă privind degradarea fertilității solurilor din România
De la tradiție la brand - Cum produsele românești autentice cuceresc piețele europene
Interviuri si reportaje 15 Noiembrie 2025, 13:01

De la tradiție la brand - Cum produsele românești autentice cuceresc piețele europene

În satele noastre, rețetele se transmit din bunică în nepoată, iar gustul autentic este un patrimoniu viu. Totuși, marea...

De la tradiție la brand - Cum produsele românești autentice cuceresc piețele europene
Povestea tânărului fermier din Vrancea care a ales agricultura, nu orașul
Interviuri si reportaje 10 Noiembrie 2025, 17:27

Povestea tânărului fermier din Vrancea care a ales agricultura, nu orașul

Radu Martinescu este un tânăr fermier din județul Vrancea care spune că și-a găsit rostul în viață chiar în mijlocul...

Povestea tânărului fermier din Vrancea care a ales agricultura, nu orașul
Fermierii tineri, speranța pentru viitorul agriculturii românești
Interviuri si reportaje 10 Noiembrie 2025, 14:53

Fermierii tineri, speranța pentru viitorul agriculturii românești

La nivel european, agricultura se confruntă cu o problemă majoră: îmbătrânirea fermierilor, în special a celor din țările cu...

Fermierii tineri, speranța pentru viitorul agriculturii românești
Agricultura românească între tradiție și supraviețuire - Unde greșim și ce putem schimba
Interviuri si reportaje 06 Noiembrie 2025, 09:37

Agricultura românească între tradiție și supraviețuire - Unde greșim și ce putem schimba

România are pământ fertil și oameni harnici, dar un sistem care pare să fi uitat să cultive speranța. Dincolo de tractoare și...

Agricultura românească între tradiție și supraviețuire - Unde greșim și ce putem schimba
România, departe de Europa la investițiile în inovația agricolă
Interviuri si reportaje 04 Noiembrie 2025, 14:14

România, departe de Europa la investițiile în inovația agricolă

Cercetarea agricolă din România trăiește într-un paradox dureros: avem resurse naturale și tradiție științifică, dar lipsa...

România, departe de Europa la investițiile în inovația agricolă