Ascultă Radio Antena Satelor Live

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet

În ultimii ani, plantațiile de alun au devenit tot mai atractive pentru fermierii români, aducând câștiguri semnificative celor care au răbdare să aștepte ca pomii să ajungă la maturitate.

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet
Foto: Wolfgang Eckert / Pixabay

Articol de Ramona Alexandrescu, 06 Noiembrie 2024, 09:31

Printre aceștia se numără și Bogdan Lerescu, proprietarul unei plantații de aluni din Șinteu, județul Bihor, care a povestit în cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Alexandra Vuță despre provocările și satisfacțiile acestei afaceri.

Lerescu și-a început afacerea în urmă cu trei ani, cu ajutorul fondurilor europene accesate prin Sub-măsura 4.1A pentru pomicultură, înființând o plantație de 3.500 de aluni și un hectar de zmeură, toate crescute în sistem ecologic.

Chiar dacă județul Bihor este cunoscut pentru condițiile de munte, canicula și seceta din această vară nu au ocolit plantația.

„Din fericire, livada noastră a fost gândită pentru viitor, avem un sistem de irigație performant prin picurare, care asigură apa și hrana necesară celor 3.500 de aluni din plantația noastră”, a declarat fermierul.

Producția de alune începe abia acum să se dezvolte, însă Lerescu subliniază că afacerea cu aluni este una rentabilă, dar necesită răbdare.

„Pentru cine știe să aibă răbdare, afacerea poate deveni profitabilă. Este nevoie de susținere financiară consistentă în primii ani, dar pe termen lung investiția merită,” spune fermierul, menționând că succesul afacerii sale se datorează și valorii adăugate aduse produselor, de la procesarea alunelor până la rețete inedite de alune învelite în ciocolată sau condimente speciale.

Fermierul bihorean a înființat o mică unitate de procesare, prin același proiect european, unde alunele sunt sparte, coapte și sortate.

Cu ajutorul soției sale, care creează diverse rețete, alunele sunt învelite în ciocolată de diferite tipuri, sare și condimente, pentru a satisface gusturile variate ale clienților.

Deocamdată, produsele nu se găsesc în supermarketuri, însă sunt disponibile pe un magazin online dedicat și în piețele volante din Oradea.

„Din fericire, județul Bihor susține mult producătorii locali. Piețele volante din centrul orașului ne oferă oportunitatea de a interacționa direct cu consumatorii, dar și cu turiștii,” a mai adăugat acesta.

Întrebat despre rentabilitatea plantației, Lerescu a explicat că producția nu a ajuns încă la maturitate, dar estimează că plantația va deveni rentabilă în aproximativ șase ani de la înființare, când pomii vor atinge productivitatea maximă.

Pentru a optimiza activitatea, fermierul a creat o cooperativă cu alți producători locali, unind resursele și volumele de alune pentru a adăuga valoare suplimentară produselor.

„Am învățat din piețele mai dezvoltate, precum Olanda, că asocierea este singura variantă pentru a transforma fermierul mic într-un business profitabil,” spune Lerescu, subliniind că asocierea ajută fermierii să fie mai eficienți economic și să facă față provocărilor pieței.

Investitorul subliniază, de asemenea, importanța pregătirii înainte de a intra în acest domeniu. El a absolvit Facultatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj pentru a-și completa cunoștințele teoretice în agricultură.

„Este foarte important ca fiecare investitor să își cunoască bine afacerea, să aibă așteptări realiste și să facă un plan de afaceri solid. Agricultura ecologică vine cu plusuri, dar și cu minusuri, în special datorită dependenței de natură și de condițiile meteorologice,” a spus Lerescu.

Între timp, plantația sa continuă să producă alune căutate de clienți din toată țara. În perioadele reci, alunele învelite în ciocolată cu scorțișoară sunt printre preferate, iar în timpul verii, clienții optează pentru alune învelite în miere sau condimente.

Lerescu speră ca, odată cu maturizarea plantației și extinderea cooperativei, afacerea să devină o sursă stabilă de venit pentru toți fermierii implicați.

În încheiere, fermierul invită clienții să descopere produsele sale în piața locală din Oradea sau pe magazinul online.

„Așadar, dacă ajungeți prin Oradea sau doriți să degustați alunele noastre din confortul casei, vă așteptăm cu drag”, a încheiat Lerescu, cu speranța de a contribui la dezvoltarea agriculturii ecologice din România.

Fermierii români învață cum să economisească și să crească profitul
Interviuri si reportaje 25 Noiembrie 2024, 13:14

Fermierii români învață cum să economisească și să crească profitul

Într-un context agricol tot mai dificil, utilizarea fertilizanților în România a scăzut semnificativ în 2024, semn al...

Fermierii români învață cum să economisească și să crească profitul
Criza apei în Europa, soluția poate veni prin agricultură sustenabilă și reconstrucția ecologică
Interviuri si reportaje 13 Noiembrie 2024, 13:02

Criza apei în Europa, soluția poate veni prin agricultură sustenabilă și reconstrucția ecologică

Un raport recent al Agenției Europene de Mediu ridică o problemă stringentă, anume, resursele de apă ale Europei sunt grav...

Criza apei în Europa, soluția poate veni prin agricultură sustenabilă și reconstrucția ecologică
Brânzeturi de artizanat din lapte de capră la Fermele Cojocaru, o tradiție nobilă în inima județului Prahova
Interviuri si reportaje 12 Noiembrie 2024, 11:40

Brânzeturi de artizanat din lapte de capră la Fermele Cojocaru, o tradiție nobilă în inima județului Prahova

În comuna Balta Doamnei, satul Lacul Turcului, județul Prahova, Ovidiu Cojocaru și soția sa au construit, cu multă muncă și...

Brânzeturi de artizanat din lapte de capră la Fermele Cojocaru, o tradiție nobilă în inima județului Prahova
Dezvoltarea regiunilor montane din România, între depopulare și speranța reîntoarcerii românilor acasă
Interviuri si reportaje 07 Noiembrie 2024, 12:19

Dezvoltarea regiunilor montane din România, între depopulare și speranța reîntoarcerii românilor acasă

În cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Violeta Anghel, vicepreședintele Euro-Montana, Radu-Adrian Rey, a adus în...

Dezvoltarea regiunilor montane din România, între depopulare și speranța reîntoarcerii românilor acasă
Vivien Farcaș, tânăra fermieră din Bihor care conduce o fermă modernă și inspiră o nouă generație de agricultori
Interviuri si reportaje 04 Noiembrie 2024, 16:31

Vivien Farcaș, tânăra fermieră din Bihor care conduce o fermă modernă și inspiră o nouă generație de agricultori

La doar 23 de ani, Vivien Farcaș din Salonta, județul Bihor, este un exemplu viu al faptului că agricultura modernă poate fi...

Vivien Farcaș, tânăra fermieră din Bihor care conduce o fermă modernă și inspiră o nouă generație de agricultori
Răzvan Dumitrașcu, tânărul fermier din Craiova: „Agricultura este mai mult decât un job, este o pasiune”
Interviuri si reportaje 22 Octombrie 2024, 14:06

Răzvan Dumitrașcu, tânărul fermier din Craiova: „Agricultura este mai mult decât un job, este o pasiune”

Intr-o lume în care tot mai mulți tineri aleg să părăsească țara sau să se mute în marile orașe pentru a-și găsi un trai mai...

Răzvan Dumitrașcu, tânărul fermier din Craiova: „Agricultura este mai mult decât un job, este o pasiune”
Tinerii din sate, cheia transformării satului românesc
Interviuri si reportaje 18 Octombrie 2024, 16:15

Tinerii din sate, cheia transformării satului românesc

Campania „Tinerii satelor, speranță pentru viitor” continuă cu un invitat special în emisiunea „Viața la țară”, realizata de...

Tinerii din sate, cheia transformării satului românesc
De la plug la tehnologie: O poveste vie din câmpurile României
Interviuri si reportaje 18 Octombrie 2024, 16:08

De la plug la tehnologie: O poveste vie din câmpurile României

Agricultura a fost, este și va rămâne inima care dă viață satului românesc, o comoară de tradiții care ne modelează...

De la plug la tehnologie: O poveste vie din câmpurile României