Ascultă Radio Antena Satelor Live

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet

În ultimii ani, plantațiile de alun au devenit tot mai atractive pentru fermierii români, aducând câștiguri semnificative celor care au răbdare să aștepte ca pomii să ajungă la maturitate.

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet
Foto: Wolfgang Eckert / Pixabay

Articol de Ramona Alexandrescu, 06 Noiembrie 2024, 09:31

Printre aceștia se numără și Bogdan Lerescu, proprietarul unei plantații de aluni din Șinteu, județul Bihor, care a povestit în cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Alexandra Vuță despre provocările și satisfacțiile acestei afaceri.

Lerescu și-a început afacerea în urmă cu trei ani, cu ajutorul fondurilor europene accesate prin Sub-măsura 4.1A pentru pomicultură, înființând o plantație de 3.500 de aluni și un hectar de zmeură, toate crescute în sistem ecologic.

Chiar dacă județul Bihor este cunoscut pentru condițiile de munte, canicula și seceta din această vară nu au ocolit plantația.

„Din fericire, livada noastră a fost gândită pentru viitor, avem un sistem de irigație performant prin picurare, care asigură apa și hrana necesară celor 3.500 de aluni din plantația noastră”, a declarat fermierul.

Producția de alune începe abia acum să se dezvolte, însă Lerescu subliniază că afacerea cu aluni este una rentabilă, dar necesită răbdare.

„Pentru cine știe să aibă răbdare, afacerea poate deveni profitabilă. Este nevoie de susținere financiară consistentă în primii ani, dar pe termen lung investiția merită,” spune fermierul, menționând că succesul afacerii sale se datorează și valorii adăugate aduse produselor, de la procesarea alunelor până la rețete inedite de alune învelite în ciocolată sau condimente speciale.

Fermierul bihorean a înființat o mică unitate de procesare, prin același proiect european, unde alunele sunt sparte, coapte și sortate.

Cu ajutorul soției sale, care creează diverse rețete, alunele sunt învelite în ciocolată de diferite tipuri, sare și condimente, pentru a satisface gusturile variate ale clienților.

Deocamdată, produsele nu se găsesc în supermarketuri, însă sunt disponibile pe un magazin online dedicat și în piețele volante din Oradea.

„Din fericire, județul Bihor susține mult producătorii locali. Piețele volante din centrul orașului ne oferă oportunitatea de a interacționa direct cu consumatorii, dar și cu turiștii,” a mai adăugat acesta.

Întrebat despre rentabilitatea plantației, Lerescu a explicat că producția nu a ajuns încă la maturitate, dar estimează că plantația va deveni rentabilă în aproximativ șase ani de la înființare, când pomii vor atinge productivitatea maximă.

Pentru a optimiza activitatea, fermierul a creat o cooperativă cu alți producători locali, unind resursele și volumele de alune pentru a adăuga valoare suplimentară produselor.

„Am învățat din piețele mai dezvoltate, precum Olanda, că asocierea este singura variantă pentru a transforma fermierul mic într-un business profitabil,” spune Lerescu, subliniind că asocierea ajută fermierii să fie mai eficienți economic și să facă față provocărilor pieței.

Investitorul subliniază, de asemenea, importanța pregătirii înainte de a intra în acest domeniu. El a absolvit Facultatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj pentru a-și completa cunoștințele teoretice în agricultură.

„Este foarte important ca fiecare investitor să își cunoască bine afacerea, să aibă așteptări realiste și să facă un plan de afaceri solid. Agricultura ecologică vine cu plusuri, dar și cu minusuri, în special datorită dependenței de natură și de condițiile meteorologice,” a spus Lerescu.

Între timp, plantația sa continuă să producă alune căutate de clienți din toată țara. În perioadele reci, alunele învelite în ciocolată cu scorțișoară sunt printre preferate, iar în timpul verii, clienții optează pentru alune învelite în miere sau condimente.

Lerescu speră ca, odată cu maturizarea plantației și extinderea cooperativei, afacerea să devină o sursă stabilă de venit pentru toți fermierii implicați.

În încheiere, fermierul invită clienții să descopere produsele sale în piața locală din Oradea sau pe magazinul online.

„Așadar, dacă ajungeți prin Oradea sau doriți să degustați alunele noastre din confortul casei, vă așteptăm cu drag”, a încheiat Lerescu, cu speranța de a contribui la dezvoltarea agriculturii ecologice din România.

Cercetarea agricolă românească, la limita supraviețuirii
Interviuri si reportaje 04 Noiembrie 2025, 13:57

Cercetarea agricolă românească, la limita supraviețuirii

În timp ce marile economii europene alocă până la 20% din cifra de afaceri a companiilor agricole pentru cercetare și...

Cercetarea agricolă românească, la limita supraviețuirii
Dimitrie Muscă: Importăm 80% din carnea de porc. Este o catastrofă pentru România
Interviuri si reportaje 29 Octombrie 2025, 15:13

Dimitrie Muscă: Importăm 80% din carnea de porc. Este o catastrofă pentru România

Despre starea pieței cărnii de porc și despre viitorul zootehniei românești s-a vorbit recent în emisiunea „Viața la Țară”,...

Dimitrie Muscă: Importăm 80% din carnea de porc. Este o catastrofă pentru România
Romvac, din nou pe podiumul internațional al cercetării științifice
Interviuri si reportaje 28 Octombrie 2025, 15:10

Romvac, din nou pe podiumul internațional al cercetării științifice

Toamna aduce, ca de obicei, roadele celor care au știut să muncească și să creadă în performanță. Printre puținele companii...

Romvac, din nou pe podiumul internațional al cercetării științifice
România, al șaselea producător de vin din Europa. Producția din 2025, estimată la patru milioane de hectolitri
Interviuri si reportaje 27 Octombrie 2025, 09:16

România, al șaselea producător de vin din Europa. Producția din 2025, estimată la patru milioane de hectolitri

Anul 2025 aduce vești importante pentru viticultura românească. Producția de vin este estimată la aproximativ patru milioane...

România, al șaselea producător de vin din Europa. Producția din 2025, estimată la patru milioane de hectolitri
Viața la țară și gustul autentic al produselor românești
Interviuri si reportaje 27 Octombrie 2025, 08:57

Viața la țară și gustul autentic al produselor românești

Viața la țară continuă în ritmul ei firesc, acolo unde oamenii aleg, de fiecare dată, produsele românești. Sunt roadele...

Viața la țară și gustul autentic al produselor românești
România cu bun gust! Un proiect național care readuce respectul pentru producătorii locali
Interviuri si reportaje 22 Octombrie 2025, 10:20

România cu bun gust! Un proiect național care readuce respectul pentru producătorii locali

„România cu bun gust” este una dintre cele mai ambițioase inițiative dedicate producătorilor locali români. Proiectul are ca...

România cu bun gust! Un proiect național care readuce respectul pentru producătorii locali
Românii, încurajați să consume local: Produsele tradiționale revin în prim-plan
Interviuri si reportaje 22 Octombrie 2025, 09:56

Românii, încurajați să consume local: Produsele tradiționale revin în prim-plan

La finalul săptămânii trecute, cu ocazia Zilei Agriculturii Ecologice, a fost lansat primul program național dedicat...

Românii, încurajați să consume local: Produsele tradiționale revin în prim-plan
Produsele românești, apreciate la Anuga 2025. România, în topul țărilor cu cel mai mare progres
Interviuri si reportaje 13 Octombrie 2025, 12:21

Produsele românești, apreciate la Anuga 2025. România, în topul țărilor cu cel mai mare progres

România a fost una dintre prezențele remarcate la târgul internațional Anuga 2025, desfășurat la Köln, în Germania, cel mai...

Produsele românești, apreciate la Anuga 2025. România, în topul țărilor cu cel mai mare progres