Ascultă Radio Antena Satelor Live

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet

În ultimii ani, plantațiile de alun au devenit tot mai atractive pentru fermierii români, aducând câștiguri semnificative celor care au răbdare să aștepte ca pomii să ajungă la maturitate.

Plantațiile de aluni, o afacere în creștere pentru fermierii români. De la provocările agriculturii ecologice la produsele gourmet
Foto: Wolfgang Eckert / Pixabay

Articol de Ramona Alexandrescu, 06 Noiembrie 2024, 09:31

Printre aceștia se numără și Bogdan Lerescu, proprietarul unei plantații de aluni din Șinteu, județul Bihor, care a povestit în cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Alexandra Vuță despre provocările și satisfacțiile acestei afaceri.

Lerescu și-a început afacerea în urmă cu trei ani, cu ajutorul fondurilor europene accesate prin Sub-măsura 4.1A pentru pomicultură, înființând o plantație de 3.500 de aluni și un hectar de zmeură, toate crescute în sistem ecologic.

Chiar dacă județul Bihor este cunoscut pentru condițiile de munte, canicula și seceta din această vară nu au ocolit plantația.

„Din fericire, livada noastră a fost gândită pentru viitor, avem un sistem de irigație performant prin picurare, care asigură apa și hrana necesară celor 3.500 de aluni din plantația noastră”, a declarat fermierul.

Producția de alune începe abia acum să se dezvolte, însă Lerescu subliniază că afacerea cu aluni este una rentabilă, dar necesită răbdare.

„Pentru cine știe să aibă răbdare, afacerea poate deveni profitabilă. Este nevoie de susținere financiară consistentă în primii ani, dar pe termen lung investiția merită,” spune fermierul, menționând că succesul afacerii sale se datorează și valorii adăugate aduse produselor, de la procesarea alunelor până la rețete inedite de alune învelite în ciocolată sau condimente speciale.

Fermierul bihorean a înființat o mică unitate de procesare, prin același proiect european, unde alunele sunt sparte, coapte și sortate.

Cu ajutorul soției sale, care creează diverse rețete, alunele sunt învelite în ciocolată de diferite tipuri, sare și condimente, pentru a satisface gusturile variate ale clienților.

Deocamdată, produsele nu se găsesc în supermarketuri, însă sunt disponibile pe un magazin online dedicat și în piețele volante din Oradea.

„Din fericire, județul Bihor susține mult producătorii locali. Piețele volante din centrul orașului ne oferă oportunitatea de a interacționa direct cu consumatorii, dar și cu turiștii,” a mai adăugat acesta.

Întrebat despre rentabilitatea plantației, Lerescu a explicat că producția nu a ajuns încă la maturitate, dar estimează că plantația va deveni rentabilă în aproximativ șase ani de la înființare, când pomii vor atinge productivitatea maximă.

Pentru a optimiza activitatea, fermierul a creat o cooperativă cu alți producători locali, unind resursele și volumele de alune pentru a adăuga valoare suplimentară produselor.

„Am învățat din piețele mai dezvoltate, precum Olanda, că asocierea este singura variantă pentru a transforma fermierul mic într-un business profitabil,” spune Lerescu, subliniind că asocierea ajută fermierii să fie mai eficienți economic și să facă față provocărilor pieței.

Investitorul subliniază, de asemenea, importanța pregătirii înainte de a intra în acest domeniu. El a absolvit Facultatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj pentru a-și completa cunoștințele teoretice în agricultură.

„Este foarte important ca fiecare investitor să își cunoască bine afacerea, să aibă așteptări realiste și să facă un plan de afaceri solid. Agricultura ecologică vine cu plusuri, dar și cu minusuri, în special datorită dependenței de natură și de condițiile meteorologice,” a spus Lerescu.

Între timp, plantația sa continuă să producă alune căutate de clienți din toată țara. În perioadele reci, alunele învelite în ciocolată cu scorțișoară sunt printre preferate, iar în timpul verii, clienții optează pentru alune învelite în miere sau condimente.

Lerescu speră ca, odată cu maturizarea plantației și extinderea cooperativei, afacerea să devină o sursă stabilă de venit pentru toți fermierii implicați.

În încheiere, fermierul invită clienții să descopere produsele sale în piața locală din Oradea sau pe magazinul online.

„Așadar, dacă ajungeți prin Oradea sau doriți să degustați alunele noastre din confortul casei, vă așteptăm cu drag”, a încheiat Lerescu, cu speranța de a contribui la dezvoltarea agriculturii ecologice din România.

România, printre liderii Europei la târgul alimentar ANUGA 2025 din Köln
Interviuri si reportaje 09 Octombrie 2025, 12:29

România, printre liderii Europei la târgul alimentar ANUGA 2025 din Köln

România a impresionat la ANUGA 2025, cel mai mare târg alimentar internațional din lume, desfășurat la Köln, Germania. 114...

România, printre liderii Europei la târgul alimentar ANUGA 2025 din Köln
Piața volantă „Din Drag de Bucovina”, premiată la Bruxelles. România, pe podium la Premiile UE pentru produse organice
Interviuri si reportaje 03 Octombrie 2025, 13:49

Piața volantă „Din Drag de Bucovina”, premiată la Bruxelles. România, pe podium la Premiile UE pentru produse organice

România a urcat pe podium la Premiile Uniunii Europene pentru produse organice, desfășurate la Bruxelles, printr-un proiect...

Piața volantă „Din Drag de Bucovina”, premiată la Bruxelles. România, pe podium la Premiile UE pentru produse organice
Programul „Fermier-Antreprenor”: Tinerii agricultori devin lideri de afaceri
Interviuri si reportaje 25 Septembrie 2025, 09:55

Programul „Fermier-Antreprenor”: Tinerii agricultori devin lideri de afaceri

Programul „Fermier-Antreprenor” sprijină fermierii tineri să devină antreprenori de succes. Gabriel Stoian explică...

Programul „Fermier-Antreprenor”: Tinerii agricultori devin lideri de afaceri
Tinerii fermieri aduc inovația în agricultură: Aplicația care duce produsele locale direct la consumatori
Interviuri si reportaje 22 Septembrie 2025, 15:12

Tinerii fermieri aduc inovația în agricultură: Aplicația care duce produsele locale direct la consumatori

Agricultura românească trece printr-o transformare semnificativă, odată cu apariția unor tineri antreprenori care găsesc...

Tinerii fermieri aduc inovația în agricultură: Aplicația care duce produsele locale direct la consumatori
Ziua Muntelui, prilej de reflecție: România are nevoie de o politică montană coerentă
Interviuri si reportaje 18 Septembrie 2025, 11:28

Ziua Muntelui, prilej de reflecție: România are nevoie de o politică montană coerentă

La mijloc de septembrie, odată cu sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, este marcată și Ziua Muntelui un moment simbolic,...

Ziua Muntelui, prilej de reflecție: România are nevoie de o politică montană coerentă
De la tastatură la agricultură: Povestea IT-istului care a lăsat codul pentru câmp
Interviuri si reportaje 12 Septembrie 2025, 10:56

De la tastatură la agricultură: Povestea IT-istului care a lăsat codul pentru câmp

Agricultura începe să atragă tot mai mulți tineri dornici să construiască un viitor în mediul rural. Un exemplu este Iulian...

De la tastatură la agricultură: Povestea IT-istului care a lăsat codul pentru câmp
Micii fermieri, sub lupa ANAF. Proiect de lege controversat în Parlament
Interviuri si reportaje 11 Septembrie 2025, 10:11

Micii fermieri, sub lupa ANAF. Proiect de lege controversat în Parlament

„Toate trec, toate se duc. Ne dorim ca satul românesc să rămână acolo unde îi este locul: în veșnicie.” Cu aceste cuvinte,...

Micii fermieri, sub lupa ANAF. Proiect de lege controversat în Parlament
Satul românesc, între tradiție și incertitudini
Interviuri si reportaje 01 Septembrie 2025, 10:31

Satul românesc, între tradiție și incertitudini

Satul românesc rămâne un loc în care trecutul își găsește mereu calea de a fi prezent. Aici, viața curge după un ritm diferit...

Satul românesc, între tradiție și incertitudini