Programul „Mândru, să fiu fermier” readuce interesul pentru liceele agricole
World Vision România, organizație dedicată educației, dezvoltării comunitare și protecției copilului, este activă în România de peste trei decenii. În această perioadă, a lucrat cu aproape 800 de comunități din 40 de județe și a sprijinit direct peste 800.000 de copii și adulți.

Articol de Ramona Alexandrescu, 28 Iulie 2025, 16:11
Unul dintre cele mai relevante proiecte ale organizației din ultimul deceniu este programul „Mândru, să fiu fermier”, dedicat revitalizării învățământului agricol din România.
Invitatele emisiunii „Viața la țară”, realizată de Tatiana Mircea, au fost Crenguța Bărbosu, manager proiecte agricole în cadrul World Vision România și Daniela Fărcaș, coordonator comunicare în cadrul aceluiași program.
Cele două au vorbit despre starea liceelor agricole și eforturile de modernizare a educației în agricultură.
Proiectul a fost lansat în 2015, în urma unei crize tot mai evidente: lipsa personalului calificat în ferme.
„Într-un proiect anterior, o fermă demonstrativă de vaci cu lapte, ne-am dat seama că nu mai găsim oameni pentru meserii de bază în agricultură: de la șef de fermă la tractorist sau mulgător. Așa a apărut ideea unei intervenții în educația agricolă”, a explicat Crenguța Bărbosu.
Programul a fost demarat de un consorțiu format din World Vision România, Civitas Cluj, Centrul Român de Politici Europene și Junior Achievement, cu sprijinul financiar al Fundației Româno-Americane. În primă fază, au fost incluse șapte licee agricole.
„În anii ’90 erau peste 200 de licee agricole. În 2017, Ministerul Agriculturii a identificat doar 57 care mai păstrau specificul agricol. Am prins, cum spunem noi, ultimul tren”, a adăugat Daniela Fărcaș.
Una dintre cele mai mari provocări a fost promovarea acestora către elevi și părinți.
„La început, profesorii mergeau timid în școlile generale, cu niște pliante fără mesaje clare. Le-am arătat cum să spună povestea liceului lor, cum să ajungă la elevi cu emoție și autenticitate”, a explicat Fărcaș.
„Le-am spus să meargă însoțiți de elevi, să transmită ideea că învață într-o familie, că fac practică reală și zâmbesc, nu doar tocesc. Mesajele au început să convingă. Chiar și părinții au început să vină la zilele porților deschise, la Ziua Recoltei sau la alte evenimente școlare”, a mai spus coordonatoarea de comunicare.
Programul include și o componentă de actualizare tehnologică. Se promovează introducerea conceptului de agricultură 4.0, cu acces la inovație, digitalizare și metode moderne de învățare.
Practica agricolă a fost și rămâne o provocare.
„Spre deosebire de alte meserii, în agricultură nu poți trimite 20 de elevi în același timp la practică într-o singură fermă. Dar am creat parteneriate, mese rotunde, vizite de studiu consistente, nu excursii de o oră, ca elevii să înțeleagă cum funcționează o fermă reală și un lanț de producție, de la animal sau plantă până la raft”, a subliniat Crenguța Bărbosu.
Impactul acestor eforturi este deja vizibil. Liceele și-au îmbunătățit oferta educațională, și-au diversificat canalele de comunicare, de la Facebook la Instagram și TikTok și au reușit să atragă mai mulți elevi.
„Elevii nu mai ajung întâmplător la liceul agricol. Mulți vin din familii care au deja activitate agricolă și vor să o ducă mai departe. Avem tineri care vin motivați să devină tehnicieni veterinari sau să învețe cum să-și crească afacerea acasă”, a spus Daniela Fărcaș.
Programul „Mândru, să fiu fermier” este completat de trei campanii anuale de promovare: una de primăvară, pentru mediul de afaceri agricol; una de vară, adresată elevilor de clasa a VIII-a și părinților; și una de toamnă, dedicată publicului larg.
Percepția se schimbă, iar elevii încep să înțeleagă că agricultura înseamnă viitor. „Sunt fermieri tineri, care câștigă bine și nu se rușinează de meseria lor. Iar una dintre glumele noastre este: dacă vrei să vezi cât de bine o duc fermierii, uită-te la mașinile lor din parcare”, a spus în încheiere Crenguța Bărbosu.